Wat maken de Alkmaarse Coalitiepartners van Aanpak Eenzaamheid mee in hun dagelijkse praktijk en hoe is hun werkwijze?  In gesprek met Petra Oxfoort, zorgmanager van het Respijthuis in Alkmaar.

‘Eigenlijk zijn we continu bezig met eenzaamheid. Zonder dat we het woord regelmatig gebruiken, is er wel vaak sprake van. We zien bij onze gasten, maar ook bij mantelzorgers, dat eenzaamheid veel verschillende facetten kent. Iemand kan zich eenzaam voelen, omdat zijn/haar leven totaal is veranderd, na een ongeluk of hersenbloeding bijvoorbeeld. Het werk is weggevallen, de rol in het gezin is anders, ze hebben te maken met beperkingen en zitten thuis. Dat gevoel van falen maakt eenzaam. We komen ook tegen dat mensen zich eenzaam voelen in hun huwelijk. Hier in het Respijthuis, met neutrale mensen die alle tijd en aandacht hebben, durven de gasten daarover te vertellen.’

‘Ons voordeel is dat alles in eigen tempo kan, wij hebben en nemen de tijd. We creëren een ontspannen sfeer en stellen mensen op hun gemak. Hier kunnen mensen zichzelf zijn. Door de humor van de vrijwilligers is het ziek zijn even niet het belangrijkste. Als mensen op hun gemak zijn, gaan ze vertellen. Stap voor stap horen we hun verhaal, wat hen bezighoudt en wat hun dwarszit.’

Gesprekken aan de keukentafel
‘In het Respijthuis zitten wij regelmatig met elkaar aan de keukentafel waar mooie gesprekken ontstaan. Tijdens deze gesprekken kom je er al pratend achter dat een gast -of zijn/haar mantelzorger- eenzaam is, op welke manier dan ook.
We hebben een gast gehad die vertelde dat hij het vreselijk vindt om nog thuis te wonen, maar de mantelzorger wilde het per se en kon de zorg niet loslaten. De gast voelde zich schuldig, maar ook machteloos. In het Respijthuis kon de gast tot rust komen en zijn zorgen hierover met ons delen. Dat gaf verlichting.
Doordat wij de tijd hebben om door te vragen, kunnen we uitzoeken waar het probleem ligt en waar behoefte aan is. Door goed te luisteren wordt er trouwens vaak al een oplossing gegeven door de persoon zelf. Wij kunnen met de warme hand doorverwijzen naar de professionals die in de thuissituatie iets kunnen betekenen.’

aan de keukentafel respijthuis alkmaar

Spontaniteit is de kracht.
‘Al onze vrijwilligers krijgen een training, maar hen wordt in de training ook op het hart gedrukt om vooral niet teveel methodisch te handelen. Het spontane is juist de kracht. We vertellen de vrijwilligers dat de gast bij ons op nummer 1 staat. En dat het allerbelangrijkste is dat we naar hem/haar luisteren, aansluiten bij de verteller en ingaan op het eigen verhaal. Dat gaat de ene vrijwilliger makkelijker af dan de ander. Maar als je als vrijwilliger bij ons aanmeldt, dan heb je al de affiniteit die nodig is voor dit type vrijwilligerswerk. Als vrijwilligers signalen opvangen of zich zorgen maken, dan geven ze dat door aan de professionele medewerkers. Zij kunnen het dan verder bespreken met de gast en/of mantelzorger.’

‘We bestaan nu elf jaar en mensen weten de weg naar het Respijthuis steeds beter te vinden. Vroeger was er veel meer schaamte bij de mantelzorger. Het voelde als falen als je je partner een paar dagen elders liet logeren. Het Respijthuis is de afgelopen jaren bekender geworden en ook de mond tot mondreclame van onze gasten helpt enorm. Zij geven het door aan lotgenoten: ‘Ga ook eens logeren in het Respijthuis, het zal jou én je partner goed doen.’ Dát helpt mensen over de drempel.’

Voor vragen over de werkwijze: Petra Oxfoort, zorgmanager Respijthuis Alkmaar.
p.oxfoort@zorgcirkel.com / 088-55 99 500
Voor vragen over logeren of verblijven in het Respijthuis Alkmaar: 088-55 99 777 / zorgbemiddeling.egmond@zorgcirkel.com